Obsah stránky

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Základní charakteristika

Základním cílem studijního oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání je příprava absolventů pro následující navazující magisterské studium budoucích učitelů chemie na základních a na těch středních školách, kde je chemie všeobecně vzdělávacím předmětem. Studium je zaměřeno především na hlubokou odbornou přípravu studentů v obecné a anorganické chemii, organické chemii, analytické chemii a na rámcovou přípravu ve fyzikální chemii. Vědomosti a dovednosti, které studenti získávají na přednáškách, seminářích a v laboratorních cvičeních, jsou základem nejen pro následné magisterské studium na fakultách s podobným zaměřením, ale umožní jim uplatnit se i mimo oblast školství, například ve státní správě, v zařízeních pro zájmovou činnost mládeže, i jako techničtí asistenti v chemických laboratořích s výzkumným i technologickým zaměřením.

Garant: Doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.

Studijní plán

Program Chemie – maior je možno kombinovat s následujícími programy minor. Po kliknutí vás odkaz přesměruje přímo na stránky samotného programu, kde je možné i rovnou podat přihlášku.

Podáváte si vždy pouze jednu přihlášku na jeden program ve sdruženém studiu.

Prezenční forma studia

Kombinovaná forma studia

 

Přihlášku je možné podat on-line do 29. 2. 2024 (23:59:59) (web). Poplatek je součástí přihlášky, tzn. platba provedená dne 29. 2. 2024 je v pořádku.

Studijní plány

Přijímací řízení

Přijímací zkouška má dvě části:

1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

Celkem max. 80 b.

Chemie se zaměřením na vzdělávání 

Přijímací zkouška je písemná. Formou multikomponentních úloh ověřuje jednak znalosti z chemie v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva, jednak úroveň přírodovědné gramotnosti uchazeče. Jednotlivé úlohy obsahují otázky na porozumění  poznatkům z oboru i komplexnější otázky zjišťující schopnost uchazeče propojovat tyto poznatky, analyzovat informace, pracovat s jednotlivými reprezentacemi dat (graf, tabulka, model apod.).

Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je 45 minut.

Termíny přijímacích zkoušek jsou k dispozici u výběru kombinace daných oborů na webových stránkách.

Absolvent

Profil absolventa studijního programu

Absolvent získá rozsáhlé vědomosti a dovednosti v jednotlivých chemických oborech. Prioritou je pro něho navazující magisterské studium. Dovede bezpečně pracovat v laboratoři, umí řešit úkoly chemické povahy. Může najít uplatnění ve státní správě, např. jako pedagog volného času, dále ve výzkumných laboratořích či jiných institucích zabývajících se problematikou chemie či jiné příbuzné disciplíny.

Doporučená literatura k přijímacím zkouškám

BÁRTA, M. Chemické prvky kolem nás. Brno: Edika, 2012

DVOŘÁČKOVÁ, S. Chemie pro každého. Olomouc: Rubico, 2011

HOLEC, J. a RUSEK, M. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání – chemie. Praha: NÚV, 2016.

MANDÍKOVÁ, D. a HOUFKOVÁ, J. Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce, 2012.

VACÍK, J., a kol. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 2010

Učebnice chemie pro základní školy a gymnázia

Obsah stránky