prof. PhDr.

Martin Bílek

Ph.D.

vedoucí katedry, profesor

Konzultační hodiny a témata závěrečných prací

Stručná biografie

Odborné publikace

Středa 12 – 14, na základě e-mailové domluvy

R202

 

Mám rád cestování, poznávání nových krajů, a to jak s rodinou, tak v rámci profese. Zajímám se o sport a hudbu, včetně příležitostného hraní na kytaru. Stále doplňuji svoji sbírku pivních tácků, která čítá již několik tisíc tradičních i netradičních tvarů z téměř čtyřiceti zemí.

 

Vzdělání:

  • Učitelství všeobecně-vzdělávacích předmětů pro 5. – 12. ročník – chemie a fyzika na Pedagogické fakultě v Hradci Králové (Mgr., 1988, 1999),
  • doktorské studium v oboru pedagogika se zaměřením na didaktickou technologii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (PhDr. a Ph.D., 1996),
  • habilitační řízení v oboru Teorie vyučování všeobecně-vzdělávacích a odborných předmětů – specializace: chemie na Fakultě přírodních věd Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici (doc., 1999)
  • profesorské inauguračního řízení v oboru Teorie vyučování všeobecně-vzdělávacích a odborných předmětů – specializace: teorie vyučování chemie na Fakultě přírodních věd Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici (prof., 2006).

Význačné zahraniční stáže:

  • University of Erlangen/Nuremberg (DE),
  • University of Paderborn (DE),
  • Children’s Resources International New York (in Keszthely, Hungary),
  • Jagiellonian University, Krakow (PL),
  • University of Opole (PL),
  • University of Maribor (SLO),
  • University of Siauliai (LT),
  • Pedagogical University in Krakow (PL),
  • University of Jaen (ESP),
  • Riga Teachers and Educational Management Academy in Riga (LAT),
  • Adam Mickiewicz University in Poznan (PL),
  • UNILA Foz de Iguacu (BRA),
  • University of Gdańsk (PL),
  • National Chiayi University, Chiayi (TWN)

Odborné zaměření:

  • didaktika chemie a  přírodovědných a technických předmětů (kurikulární aspekty, učení z grafického zobrazení, přírodovědná gramotnost, badatelsky orientovaná výuka, environmentální výchova aj.)
  • implementace ICT v přírodovědném a technickém vzdělávání (počítačem podporovaný školní experiment, interakce reálného a virtuálního prostředí v přírodovědném vzdělávání, využití internetu ve vzdělávání, aplikace didaktického software aj.).

Ocenění

  • Cena Viléma Baura České společnosti chemické za dlouhodobé působení a přínos v oblasti chemie (2020)
  • Medaile Jana Harabaszewského Polské chemické společnosti za mimořádný přínos v didaktice chemie a výuce chemie (2024)

Další

  • Místopředseda Sekce pro chemické vzdělávání České společnosti chemické
  • Člen České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV)
  • Člen reakční rady časopisu Research in Science & Technological Education (UK)
  •  Člen redakční rady časopisu Journal of Baltic Science Education (LT)
  • Člen redakční rady časopisu Problems of Education in XXI. Century (LT)
  • Člen redakční rady časopisu Gamtamosklinis Ugdymas (LT)
  • Člen redakční rady časopisu Biologie-Chemie-Zeměpis (CZ)
  • Člen redakční rady časopisu Paidagogos (CZ)
  • Člen redakční rady časopisu Media 4U Magazine (CZ)
  • Člen redakční rady časopisu Journal of Science Education (BRA, CHN),
  •  Člen redakční rady časopisu Envigogika (CZ)
  • Člen redakční rady časopisu ARNICA (CZ)
  • Člen redakční rady časopisu Acta Didactica (SK)
  • Člen redakční rady časopisu Journal of STEM Education (NL)
  • Člen redakční rady časopisu Journal of Theoretical Educational Studies (TR)
  • Člen redakční rady časopisu Hacettepe University Journal of Education (TR)
  • Člen programové rady Evropského centra celoživotního vzdělávání a multimediálních aplikací Pedagogické univerzity v Krakově (PL)
  • Člen Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Chemie/Didaktika chemie na PřF/PedF UK
  • Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Chemie/Didaktika chemie na PřF UP v Olomouci
  • Člen Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Fyzika/Didaktika fyziky na PřF UHK
  • Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Specializace v pedagogice/Teorie vyučování fyzice na PřF UHK
  • Člen Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Specializace v pedagogice/ICT ve vzdělávání na PdF UHK
  • Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Specializace v pedagogice/ICT ve vzdělávání na PdF Ostravské univerzity
  • Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Informatika/Didaktika informatiky na FPV UKF v Nitře (do 2023)
  • Člen Oborové rady v doktorském studijním programu Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání na PF UJEP v Ústí nad Labem
  • Člen Oborové rady v doktorském studijním programu Teorie přírodovědného vzdělávání na PedF Trnavské univerzity v Trnavě
  • Předseda Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Chemie/Didaktika chemie na PřF UHK (do 2017)
  • Člen vědeckých rad (aktuálně nebo ex) Ostravské univerzity, Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici, Pedagogické fakulty UK, Pedagogické fakulty MUNI v Brně, Přírodovědecké fakulty UHK, Pedagogické fakulty OU v Ostravě, Pedagogické fakulty UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogické fakulty ZČU v Plzni, Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnavě, Pedagogické fakulty PU v Prešově, Dubnického technologického institutu v Dubnici nad Váhom, Univerzity Hradec Králové, Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a Pedagogické fakulty UKF v Nitře.

 

H-index 9

1.
Skřehot, P.A., Bílek, M., Beneš, P., Rusek, M., Chroustová, K., Marek, J., Hon, Z., Skřehotová, M. (2024)

Posouzení rizik možného úrazu při provádění školních chemických pokusů s podporou databáze bezpečných a didakticky ověřených postupů e-Bedox. Chemické Listy, 118(1), 35-44

2.
Havlíčková, V., Šorgo, A., & Bílek, M. (2023).

Predictive power of biology teacher’s self-efficacy on acceptability and application of virtual and hands-on dissections. Problems of Education in the 21st Century, 81(2), 188-205

3.
Chroustova, K., Šorgo, A., Bilek, M., & Rusek, M. (2022)

Differences in chemistry teachers’ acceptance of educational software according to their user type: An application of extended UTAUT model. Journal of Baltic Science Education, 21(5), 762-787

4.
Rusek, M., Sakhnini, S., & Bílek, M. (2022).

Experiments safety-The state of art at schools in Czechia. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 27(1-2), 153-163.

5.
Şen, A. İ., Oktay, Ö., Yuksel, T., Delen, İ., Bílek, M., Skoršepa, M., Lindner, M., Milanovic, V., Rusek, M., Kmeťová, J. (2021)

Out-of-School Learning in European Countries: Cases from Turkey, Czechia, Slovakia, and Germany. Ankara: Hacettepe University, 2021, 190 p.

6.
Bílek, M., Chroustová, K., Rusek, M., Beneš, P., Skrehot, P. A., Hon, Z. (2021).

Where are the Barriers for Higher Frequency of Safe Experimental Activities in Secondary Chemistry Education. In Project-based Education and other Activating Strategies in Science Education XVIII (PBE 2020). Prague: Charles University, 2021, s. 149-158.

7.
Elmas, R., Rusek, M., Lindell, A., Nieminen, P., Kasapoğlu, K., & Bílek, M. (2020).

The intellectual demands of the intended chemistry curriculum in Czechia, Finland, and Turkey: a comparative analysis based on the revised Bloom’s taxonomy. Chemistry Education Research and Practice, 21(3), 839-851.

8.
Rychtera, J., Bílek, M., Bártová, I., Chroustová, K., Kolář, K., Machková, V., ... & Wolfová, R. (2019).

Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I. Vědecká redakce Západočeské univerzity v Plzni.

9.
Bílek, M. a kol. (2019)

Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí. Gaudeamus.

10.
Učebnice pro výuku chemie na základní škole

„Chemie krok za krokem” a “Chemie na každém kroku (ve spoluautortví s J. Rychterou), Praha: MobyDick, 1999 – 2000.

Obsah stránky