prof. PhDr.
Martin Bílek
Ph.D.
vedoucí katedry, profesor
Středa 12 – 14, na základě e-mailové domluvy
R202
Mám rád cestování, poznávání nových krajů, a to jak s rodinou, tak v rámci profese. Zajímám se o sport a hudbu, včetně příležitostného hraní na kytaru. Stále doplňuji svoji sbírku pivních tácků, která čítá již několik tisíc tradičních i netradičních tvarů z téměř čtyřiceti zemí.
Vzdělání:
- Učitelství všeobecně-vzdělávacích předmětů pro 5. – 12. ročník – chemie a fyzika na Pedagogické fakultě v Hradci Králové (Mgr., 1988, 1999),
- doktorské studium v oboru pedagogika se zaměřením na didaktickou technologii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (PhDr. a Ph.D., 1996),
- habilitační řízení v oboru Teorie vyučování všeobecně-vzdělávacích a odborných předmětů – specializace: chemie na Fakultě přírodních věd Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici (doc., 1999)
- profesorské inauguračního řízení v oboru Teorie vyučování všeobecně-vzdělávacích a odborných předmětů – specializace: teorie vyučování chemie na Fakultě přírodních věd Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici (prof., 2006).
Význačné zahraniční stáže:
- University of Erlangen/Nuremberg (DE),
- University of Paderborn (DE),
- Children’s Resources International New York (in Keszthely, Hungary),
- Jagiellonian University, Krakow (PL),
- University of Opole (PL),
- University of Maribor (SLO),
- University of Siauliai (LT),
- Pedagogical University in Krakow (PL),
- University of Jaen (ESP),
- Riga Teachers and Educational Management Academy in Riga (LAT),
- Adam Mickiewicz University in Poznan (PL),
- UNILA Foz de Iguacu (BRA),
- University of Gdańsk (PL),
- National Chiayi University, Chiayi (TWN)
Odborné zaměření:
- didaktika chemie a přírodovědných a technických předmětů (kurikulární aspekty, učení z grafického zobrazení, přírodovědná gramotnost, badatelsky orientovaná výuka, environmentální výchova aj.)
- implementace ICT v přírodovědném a technickém vzdělávání (počítačem podporovaný školní experiment, interakce reálného a virtuálního prostředí v přírodovědném vzdělávání, využití internetu ve vzdělávání, aplikace didaktického software aj.).
Ocenění
- Cena Viléma Baura České společnosti chemické za dlouhodobé působení a přínos v oblasti chemie (2020)
- Medaile Jana Harabaszewského Polské chemické společnosti za mimořádný přínos v didaktice chemie a výuce chemie (2024)
Další
- Místopředseda Sekce pro chemické vzdělávání České společnosti chemické
- Člen České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV)
- Člen reakční rady časopisu Research in Science & Technological Education (UK)
- Člen redakční rady časopisu Journal of Baltic Science Education (LT)
- Člen redakční rady časopisu Problems of Education in XXI. Century (LT)
- Člen redakční rady časopisu Gamtamosklinis Ugdymas (LT)
- Člen redakční rady časopisu Biologie-Chemie-Zeměpis (CZ)
- Člen redakční rady časopisu Paidagogos (CZ)
- Člen redakční rady časopisu Media 4U Magazine (CZ)
- Člen redakční rady časopisu Journal of Science Education (BRA, CHN),
- Člen redakční rady časopisu Envigogika (CZ)
- Člen redakční rady časopisu ARNICA (CZ)
- Člen redakční rady časopisu Acta Didactica (SK)
- Člen redakční rady časopisu Journal of STEM Education (NL)
- Člen redakční rady časopisu Journal of Theoretical Educational Studies (TR)
- Člen redakční rady časopisu Hacettepe University Journal of Education (TR)
- Člen programové rady Evropského centra celoživotního vzdělávání a multimediálních aplikací Pedagogické univerzity v Krakově (PL)
- Člen Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Chemie/Didaktika chemie na PřF/PedF UK
- Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Chemie/Didaktika chemie na PřF UP v Olomouci
- Člen Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Fyzika/Didaktika fyziky na PřF UHK
- Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Specializace v pedagogice/Teorie vyučování fyzice na PřF UHK
- Člen Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Specializace v pedagogice/ICT ve vzdělávání na PdF UHK
- Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Specializace v pedagogice/ICT ve vzdělávání na PdF Ostravské univerzity
- Člen Oborové rady v doktorském studijním programu/oboru Informatika/Didaktika informatiky na FPV UKF v Nitře (do 2023)
- Člen Oborové rady v doktorském studijním programu Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání na PF UJEP v Ústí nad Labem
- Člen Oborové rady v doktorském studijním programu Teorie přírodovědného vzdělávání na PedF Trnavské univerzity v Trnavě
- Předseda Oborové rady a školitel v doktorském studijním programu/oboru Chemie/Didaktika chemie na PřF UHK (do 2017)
- Člen vědeckých rad (aktuálně nebo ex) Ostravské univerzity, Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici, Pedagogické fakulty UK, Pedagogické fakulty MUNI v Brně, Přírodovědecké fakulty UHK, Pedagogické fakulty OU v Ostravě, Pedagogické fakulty UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogické fakulty ZČU v Plzni, Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnavě, Pedagogické fakulty PU v Prešově, Dubnického technologického institutu v Dubnici nad Váhom, Univerzity Hradec Králové, Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a Pedagogické fakulty UKF v Nitře.
H-index 9
Posouzení rizik možného úrazu při provádění školních chemických pokusů s podporou databáze bezpečných a didakticky ověřených postupů e-Bedox. Chemické Listy, 118(1), 35-44
Predictive power of biology teacher’s self-efficacy on acceptability and application of virtual and hands-on dissections. Problems of Education in the 21st Century, 81(2), 188-205
Differences in chemistry teachers’ acceptance of educational software according to their user type: An application of extended UTAUT model. Journal of Baltic Science Education, 21(5), 762-787
Experiments safety-The state of art at schools in Czechia. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 27(1-2), 153-163.
Out-of-School Learning in European Countries: Cases from Turkey, Czechia, Slovakia, and Germany. Ankara: Hacettepe University, 2021, 190 p.
Where are the Barriers for Higher Frequency of Safe Experimental Activities in Secondary Chemistry Education. In Project-based Education and other Activating Strategies in Science Education XVIII (PBE 2020). Prague: Charles University, 2021, s. 149-158.
The intellectual demands of the intended chemistry curriculum in Czechia, Finland, and Turkey: a comparative analysis based on the revised Bloom’s taxonomy. Chemistry Education Research and Practice, 21(3), 839-851.
Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I. Vědecká redakce Západočeské univerzity v Plzni.
Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí. Gaudeamus.
„Chemie krok za krokem” a “Chemie na každém kroku (ve spoluautortví s J. Rychterou), Praha: MobyDick, 1999 – 2000.